Van wachtlijst naar mobiliteit: deelscootmobiel als innovatieve oplossing voor gemeenten
Deelscootmobielen bieden mogelijk de oplossing voor twee uitdagingen tegelijk: stalling en kosten. Steeds strengere brandveiligheidseisen én stijgende vraag maken delen steeds relevanter. Lees verder
Waarom vind ik dit een interessante reis worden?
Er zijn verschillende pilots met deelscootmobielen in Almere, Zwolle, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. Bij die van Almere was ik zelf betrokken. Bij die laatste drie gemeenten werkte de gemeenten binnen twee weken een wachtlijst van twee jaar weg met deelscootmobielen.1 Wat als delen ook elders scheelt in kosten en veiligheid? Voor mij als mobiliteitsnerd gaat dit over meer dan techniek: het raakt inclusieve mobiliteit, hoe gemeenten omdenken en wat dat betekent voor publieke mobiliteit. Ik zie kansen voor nieuwe Maas‑achtige combinaties: Wmo, deelmobiliteit, brandveiligheid en MaaS. Dit onderwerp daagt uit om anders te denken.
Waar gaan anderen heen met dit thema?
De VNG bracht begin september 2024 een advies uit: sinds 1 juli mogen scootmobielen niet meer in gangen of trappenhuizen geplaatst worden, want die zijn vluchtwegen.2 Dat betekent gemeenten en corporaties moeten brandveilige stallingen realiseren. Tegelijk raadt VNG aan om bij Wmo-procedures te toetsen of aanvragers een veilige stallingsplek hebben én deelpools te stimuleren.
In wooncomplexen zoals in Zwolle is zo’n deelsysteem al getest: vier scootmobielen voor circa 25 bewoners werkte prima. Deelnemers worden lid, getraind en reserveren via app. Dit scheelt kosten en biedt mobiliteit zonder eigen bezit. De pilot liet zien dat delen voldoende capaciteit geeft én compliant is met brandregels3 .
In Oud‑Beijerland startte in mei 2025 een proef met deelscootmobielen door gemeente en HW Wonen. Ze streven tot 2027 bij te schalen op basis van gebruik. Deelscootmobielen staan centraal en maken individuele opslag in woningen overbodig4
Wat valt op:
gemeenten implementeren brandveilig beleid
delen vermindert schaarste en kosten
samenwerking met corporaties essentieel
gebruikerservaring is positief: eenvoud, meer sociale mobiliteit
schaalbaarheid en herhaalbaarheid zijn reëel
Ook buiten Nederland zie je vergelijkbare trends in deelsystemen en brandveilig delen – maar de Nederlandse aanpak is al erg concreet en gepolijst. Voor de Nederlandse praktijk is dit heel relevant omdat het Europese wetgeving voorbereidt op toekomstscenario’s.
En nu? Hoe gaat dit verder?
Deelscootmobielen zijn nu vooral een oplossing in wooncomplexen. Wat betekent dit voor de toekomst?
Governance en samenwerking
Gemeenten, Wmo‑afdelingen, woningcorporaties en veiligheidsregio’s moeten governance-structuren ontwikkelen. Vastlegging in Wmo-verordeningen en convenanten is cruciaal. Kostendragers en verantwoordelijkheden moeten helder zijn – samenwerking is geen keuze maar een noodzaak.[1,2]
Financiering
Zijn gemeenten verplicht de stallingsinrichting te financieren? De VNG geeft aan dat er nog geen jurisprudentie is voor scootmobielen; eerdere rechtspraak betreft rolstoeltoegankelijkheid. [2] Innovatieve financieringsmodellen kunnen helpen: gedeelde investeringen, gebruiksbijdragen of inzet van landelijke subsidies.
Innovatie en digitale transformatie
Deelsystemen voor scootmobielen werken via apps, reservatiezuilen en logistiek management. Hier liggen kansen voor MaaS-integratie: een platform waar scootmobiel‑delen samenwerkt met taxi’s, duofiets of buurtshuttles. Denk toekomstige koppelingen met AI voor voorspelling van vraag, planoptimalisatie of accepteren via biometrie.
Gebruikersinterface moet eenvoudig zijn. Training en voorlichting zijn onmisbaar, zeker bij doelgroep ouderen. Het ontwerp van stallingen moet aanvoelen als vanzelfsprekend deelruimte: goed bereikbaar, overzichtelijk en veilig.
Inclusie en customer journey
Delen vergroot sociale mobiliteit. Voor kwetsbare doelgroepen betekent het deelmobiliteit zonder aanschaf. Toch blijven uitzonderingen bestaan: als iemand vaak lange ritten maakt, is eigen bezit of taxivervoer meer op zijn plek. De vraag is hoe reistaken en gebruikersprofielen samenkomen in integrale oplossingen.
Big data & opschalen
Slimme data maakt inzichtelijk: hoeveel gebruik is er per locatie, wat is de wachttijd, wat is de herhaling van gebruik, en waar schiet capaciteit tekort? Met die data kun je schaalbare pilots ontwerpen, zodat delen ook in nieuwe wijken structureel wordt geïntegreerd.
Kortom: dit thema raakt MaaS, inclusieve mobiliteit, innovatie én governance. Het is dé testcase voor een integrale aanpak. Deze reis is nog maar net begonnen.
Wat heeft bijgedragen bij deze reis. De bronnen.
[1] https://vng.nl/praktijkvoorbeelden/de-deelscootmobiel-veilig-gestald-en-eenvoudig-in-gebruik
[2] https://vng.nl/nieuws/brandveilig-stallen-van-scootmobielen-advies-vng
[3] https://aedes.nl/ouderenhuisvesting/goede-veilige-stalling-van-scootmobielen-regel-je-samen
[4] https://www.gemeentehw.nl/actueel/proef-met-delen-scootmobielen-in-appartementencomplexen-van-start
Ik gebruikte AI om dit artikel te schrijven: een menselijke mobiliteitsnerd liet GPT‑4 (OpenAI language model with search capabilities) aanvliegen.